Wśród zmian technicznych na sezon 2011 jedną, która przeszła bez większego echa, a stanowiła dość znaczące wyzwanie dla ekip była zmiana okresu żywotności skrzyń biegów. Przed GP Europy na torze w Walencji zespół Mercedes postanowił przedstawić fanom bliżej ten element wyścigowego bolidu.
Oprócz wydłużenia okresu żywotności skrzyni biegów do pięciu wyścigów (w sezonie 2010 były tylko 4), ekipy musiały przed sezonem wybrać 30 przełożeń, które będą mogły zastosować na wszystkich 19 torach wchodzących w skład tegorocznego kalendarza. Oprócz standardowego wyzwania, jakim był dobór przełożeń na dramatycznie różne obiekty w Monako i na Monzy, wszystkie ekipy musiały wziąć także pod uwagę system DRS, aby odpowiednio „wydłużyć” przełożenia.Jako, że tor w Walencji wymagał będzie najwięcej zmian biegów na okrążeniu spośród obiektów, na których w tym roku ścigała się już Formuła 1 i zajmuje drugie miejsce pod tym względem w całym kalendarzu F1, zaraz po torze w Singapurze, jest to świetna okazja do przyjrzenia się bliżej temu skomplikowanemu systemowi.
Jakie wyzwania stawia tor w Walencji dla skrzyń biegów?
Uliczny tor w Walencji wymaga 64 zmian biegów na okrążeniu; tylko obiekt w Singapurze wymaga więcej- 71 zmian na okrążeniu. To daje 3648 zmian biegów w trakcie całego wyścigu, a dla porównania średnia w całym sezonie wynosi 3100 zmian. To oznacza, że średnio kierowcy zmieniają przełożenie co 85 metrów, a dla porównania w Monako co 61 metrów. Z drugiej strony tego porównania znajduje się obiekt w Spa, na którym zawodnicy zmieniają biegi średnio co 143 metry.
Jak zmienił się przebieg skrzyń biegów w porównaniu do sezonu 2010?
Skrzynie biegów muszą być użyte podczas pięciu kolejnych wyścigów w sezonie 2011. W sezonie 2010 były to cztery wyścigi. W ubiegłym roku skrzynia biegów była używana na dystansie od 2100 km do 2500 km. W sezonie 2011 spodziewamy się używać jej pomiędzy 2600 a 3000 km. Podczas pięciowyścigowego okresu skrzynia biegów będzie musiała sprostać 25000 zmian przełożeń.
Jakie wyścigi są najtrudniejsze dla skrzyń biegów?
Najtrudniejszymi wyścigami dla skrzyń biegów są Monako, Singapur oraz Abu Zabi, gdzie kierowcy zmieniają biegi odpowiednio co 61, 71 i 82 metry. Głównymi czynnikami, które stanowią wyzwanie dla nich to poziomy momentu obrotowego i liczba zmian biegów; W Monako i Singapurze kierowcy zmieniają podczas wyścigu przełożenia przeszło 4000 razy. Na wolnych torach, wybrane przełożenia dają niską prędkość, co oznacza, że skrzynia biegów musi przenosić wyższy moment obrotowy przez dłuży czas; bolid spędza także więcej czasu na niższych biegach, co stanowi większe wyzwanie dla łożysk. Skrzynie biegów muszą także wytrzymać piki momentu obrotowego podczas zmian biegów. Z tego względu im więcej zmian jest wykonywanych, tym trudniejszą pracę musi wykonać skrzynia.
W jakiej temperaturze pracuje skrzynia biegów i jakie siły przenosi?
Skrzynia biegów zazwyczaj pracuje przy temperaturze dochodzącej do 130 stopni Celsjusza i musi przenieść około 5000 Nm na końcowy wał. Sama skrzynia waży mniej niż 40 kg i składa się z ponad 500 części; włącza się w to nie tylko funkcjonalność skrzyni biegów, ale także punkty mocowania do zawieszenia, tylna struktura zderzeniowa i wiele komponentów hydraulicznych.”
Jak szybko w nowoczesnej Formule 1 skrzynia biegów seemless zmienia przełożenia?
Pod względem przeniesienia momentu obrotowego zmiana biegów odbywa się natychmiast (0 sekund, tzw. seemless). Czas potrzebny, aby części mechaniczne ukończyły swoją pracę wynosi 0,05 sekundy- co stanowi jedną trzecią czasu potrzebnego na mrugnięcie okiem. Przy 250 km/h bolid Formuły 1 w takim czasie może pokonać 3,5 metra, tj. dwie trzecie swojej długości.
Artykuł 9.6.2 Regulaminu Technicznego mówi, że wszystkie zespoły mają tylko 30 przełożeń dostępnych w sezonie i muszą być one zadeklarowane przed pierwszym wyścigiem sezonu. Jak się je wybiera?
Zasada stanowi, że zespoły mają do dyspozycji 30 opcji przełożeń, a nie że 30 przełożeń może być użytych. W tym zakresie, przełożenia mogą być zmieniane pomiędzy wyścigami, aby dostosować je do wymagań torów. 30 opcji przełożeń jest wybieranych na podstawie przedsezonowych testów wykonany przez kierowców, a także symulacji. Każdy kierowca ma dostępne te same 30 przełożeń.
Jak wybiera się przełożenia na konkretny tor?
Pierwszym etapem tego procesu jest wybranie najwyższego biegu, który wykonujemy na podstawie symulacji różnych ustawień skrzydeł, a także kompromisowy czas pomiędzy przejazdami z systemem DRS i bez systemu DRS dla różnych najwyższych biegów: optymalizacja pod kątem jazdy bez systemu DRS mogłaby doprowadzić, do tego, że kierowcy podczas aktywacji systemu tylnego skrzydła włączyłby się ogranicznik obrotów, podczas gdy w odwrotnym scenariuszu sporo czasu byłoby tracone podczas jazdy bez włączonego DRS, gdyż przełożenie byłoby zbyt „długie”. Na torach wymagających dużego docisku, używanie DRS podnosi prędkość o 15 km/h, podczas gdy prędkości są bardzo podobne na obiektach wymagających średniego docisku, takich jak Montreal; działanie tego systemu może także podnieść prędkość obrotową silnika o 1000 obrotów na minutę.
Pozostałe przełożenia są wybierane na podstawie symulacji. Przełożenia muszą dostarczać wystarczającego momentu obrotowego na wyjściu z zakrętów bez dławienia silnika, ale gdy przełożenie jest zbyt krótkie, ciężko jest kontrolować uślizg kół na wyjściach, albo powodować nerwowość na wejściu w zakręty. Po przybyciu na tor planowane przełożenia mogą być dostosowywane tak, aby odpowiadały poziomom przyczepności czy kierunku wiatru. W zakresie 30 wybranych wcześniej przełożeń, mogą być dowolnie zmieniane pomiędzy pierwszym i drugim treningiem. Po P2, zespół ma tylko dwie godziny na wybranie ostatecznych przełożeń na resztę weekendu.”
22.06.2011 09:49
0
Filmik można na YouTube zobaczyć.
22.06.2011 10:47
0
podasz link?
22.06.2011 13:01
0
@1 No znalazłem taki: watch?v=dQw4w9WgXcQ
22.06.2011 13:03
0
Wyniki Mercedes GP w tym sezonie: GP Australii: Rosberg - NS, Schumacher - NS GP Malezji: Rosberg - 12. miejsce, Schumacher - 9. miejsce GP Chin: Rosberg - 5. miejsce, Schumacher - 8. miejsce GP Turcji: Rosberg - 5. miejsce, Schumacher - 12. miejsce GP Hiszpanii: Rosberg - 7. miejsce, Schumacher - 6. miejsce GP Monaco: Rosberg - 11. miejsce, Schumacher - NS GP Kanady: Rosberg - 11. miejsce, Schumacher - 4. miejsce
22.06.2011 14:03
0
bardzo fajny artykuł. Wiecej powinno byc takich danych technicznych ze strony zespołów bo wtedy kibice mieliby wieksze wyobrazenie F1 od strony technicznej :))
22.06.2011 14:10
0
Na polshit nie ma co liczyc chyba, aczkolwiek ostatnio widze, ze Maurcy sporo czyta przed wejsciem do studia, to moze w weekend bedziemy mieli troche papalania o skrzyniach biegow :-)
22.06.2011 17:19
0
Bardzo ciekawy artykuł. Więcej takich !
22.06.2011 21:42
0
@4 Co to wnosi do tematu skrzyni biegów?
22.06.2011 23:00
0
@8 a co Ci to przeszkadza? Ananas słynie z podawania statystyk, mowa o zespole Mercedesa, konkretnie o tegorocznych skrzyniach, więc podał tegoroczne wyniki.
22.06.2011 23:27
0
6. ale będę się śmiał jak rzeczywiście Maurycy będzie nawijał o skrzyniach haha.no ale to będzie oznaczało że korzysta z "naszej" strony xD
22.06.2011 23:30
0
8. Kolego a co ty wniosłeś swoją wypowiedzią do tematu?jesteś kimś więcej tutaj żeby oceniać czy wypowiedź jest zgodna z tematem?i odczep się od Ananasa,statystyk jest potrzebny
23.06.2011 13:55
0
Ananas to taki nasz portalowy Gall Anonim
24.06.2011 00:07
0
No to mają co robić w zimę. :-) Tak się tylko zastanawiam czy typ opon i pogoda nie mają znaczenia?
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się